Тема: “Әҙәпле булыу еңелме?”
Маҡсат: уҡыусыларҙы әҙәп ҡәғиҙәләре менән таныштырыу, әҙәплелек тураһында һөйләшеү.
Йыһаз: компьютер,проектор.
Хәҙер класс сәғәтебеҙҙе ошондай шиғыр менән башлайыҡ.
Иртән әсәй уята:
-Ҡыҙым, хәйерле иртә!
Шул тылсымлы һүҙ мине
Көн буйы ҙаҡлап йөрөтә.
Әбей мәктәпкә оҙата:
-Ҡыҙым, - тип, - хәйерле юл!
Әбейем изге күңелле,
Гел хәйерле була юл.
Мин шундай һүҙҙәр беләм.
Һин дә беләһең микән?
Хәйерле юл! Хәйерле көн! –
Тылсымлы һүҙҙәр икән!
- Уҡыусылар, был шиғырҙа ниндәй тылсымлы һүҙҙәр бар? Табып, уҡып күрһәтегеҙ. Ә һеҙ ниндәй яғымлы тылсымлы һүҙҙәр беләһегеҙ?
Ә нимә һуң ул әҙәп? Әҙәп ул кешелек сифаты. Әҙәпле кеше булыр өсөн матур ғәҙәтле булырға кәрәк.
Әҙәпле кешеләр бер-береһе менән нисек аралашалар, ниндәй һүҙҙәр ҡулланалар. (ИТ)
- Ә һеҙ ҡулланаһығыҙмы?
- Тәртипле, тәрбиәле кеше бөтә ерҙә лә әҙәпле булырға тейеш (транспортта ла, өйҙә лә, мәктәптә лә)
- Ә хәҙер,уҡыусылар, таҡтаға ҡарайыҡ.
1 һүрәт – транспортта. (ИТ)
- Ул бала әҙәпле? Ни өсөн?
- Был яуап менән һеҙ ризамы?
Ә хәҙер , уҡыусылар, таҡталағы бирелгән хаталарҙы төҙәтегеҙ (ИТ)
2 һүрәт – өйҙә.
- Өйҙә беҙ үҙебеҙҙе нисек тоторға тейешбеҙ. Был бала дөрөҫ эшләйме? Ә һеҙ өйҙә үҙегеҙҙе нисек тотаһығыҙ?
(ИТ) Һүҙбәйләнештәр яһағыҙ:
Бүлмәне ни эшләргә кәрәк?
Сүп-сарҙы сығар һ.б.
Ошо эштәрҙе башҡарһаҡ беҙҙең ата-әсәйҙәребеҙ ҙә шат булыр.
3 һүрәт – мәктәптә.
- Уҡыусылар, ә беҙ мәктәптә үҙебеҙҙе нисек тоторға тейешбеҙ?
1-се эш
(ИТ) Ҡылымдарҙы дөрөҫ ҡулланығыҙ.
(ИТ) Синонимдарын тап.
2-се эш
Отзывчивый – ярҙамсыл
Һаран – жадный
Ябеда – ошаҡсы
Яғымлы – приветливый
Афарин, уҡыусылар! Эштәрҙе дөрөҫ башҡарҙығыҙ.
(ИТ) Тест һорауҙарына яуап бирегеҙ, үҙегеҙҙе тикшерегеҙ.
- Асыуың килһә, ишекте бәреп ябаһың.
- Һинән кешеләр көлһә, һәр ваҡыт асыуың килә.
- Бәхәсте һәр ваҡыт һин беренсе башлайһың.
- Әйбер оҡшамаһа, уны иҙәнгә бәрәһең.
- Бәхәсте тыныс юл менән хәл итергә була тип уйлайһың.
- Һиңә бөтәһе лә һоҡланырға тейеш тип уйлайһың.
- Яуызлыҡҡа яуызлыҡ менән яуап бирмәйһең.
- Һинең менән килешмәһәләр, ҡысҡыраһың.
- Оҡшамаған кеше булһа, белдермәйһең.
10.Һине тәнҡитләһәләр, рәхмәт әйтәһең.
Эшегеҙҙе тикшерәйек.
Нисә һорауға “эйе” тип яуап бирҙең, шуларҙы һана. Һөҙөмтә:
0-3. Һин – бик тәрбиәле, бик әҙәпле бала. Һине дустарың, туғандарың, таныштарың, күршеләрең - барыһы ла яраталар.
4-6. Һин йыш үпкәләйһең, йыш асыуың килә. Тупаҫ, тәртипһеҙ була алаһың. Ләкин һин яуыз түгел, күңелең насар түгел.
7-10. Һин – бик тәрбиәһеҙ, бик әҙәпһеҙ бала. Үзеңде ҡулда тоторға өйрән, дустарһыҙ, яңғыз ҡалырһың.
-Шулай итеп, уҡыусылар, әҙәпле булыу еңелме?
- Эйе, ысынлап та бөтә әҙәп ҡағиҙәләрен үтәһәң, кешеләр менән яғымлы мөнәсәбәттә булһаң, матур һүҙҙәр әйтһәгеҙ, кешеләргә ярҙам итһәгеҙ әҙәпле булыу ауыр түгел.
|